Jak sprawdzić zadłużenie w Urzędzie Skarbowym? - Simple Finance
wróć

Jak sprawdzić zadłużenie w Urzędzie Skarbowym?

Jakub MarkowskiSimple Finance
28.10.2022

Płacenie podatków należy do jednej z najmniej lubianych czynności. Szczególnie świadomi są tego przedsiębiorcy, którzy co miesiąc zmuszeni są do spotkań z Urzędem Skarbowym. Najczęściej powodem są niespodziewane koszty, które są na tyle wysokie, że zobowiązania podatkowe schodzą na drugi plan. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź, jak sprawdzić swoje zadłużenie w Urzędzie Skarbowym?  

Czym jest zadłużenie w Urzędzie Skarbowym?

Nasze zobowiązania wobec US uzależnione są od roli, w jakiej występujemy. W dobrej sytuacji są osoby zatrudnione na umowie o pracę, ponieważ  to pracodawca odprowadza za nich wszelkie składki i nie mają powodów do zmartwień. 

Natomiast właściciele firm są zobowiązani samodzielnie regulować swoje zobowiązania. Dokonują tego poprzez wpłaty na indywidualnie przypisany im rachunek. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie ureguluje płatności na czas, powstaje zadłużenie, które może mieć poważne konsekwencje. Należy pamiętać, że każdy dzień opóźnienia oznacza naliczanie odpowiednich odsetek.

Działania Urzędu Skarbowego wobec dłużników

Urząd Skarbowy może podjąć szereg działań windykacyjnych w celu odzyskania zobowiązań od dłużników. Oczywiście pierwszym etapem jest poinformowanie przedsiębiorcy o wysokości zadłużenia wraz z ponagleniem zapłaty. Następnie może dojść do zajęcia rachunku przez Urząd Skarbowy, aż do momentu spłaty długu.

Warto wiedzieć, że można również uniknąć tak zdecydowanych działań ze strony Urzędu Skarbowego. W takiej sytuacji należy wyjść z własną inicjatywą  poprosić urząd o rozłożenie długu na raty lub odroczenie spłaty. Zazwyczaj US przychylnie spogląda na takie kroki ze strony podatników. Po złożeniu odpowiedniego wniosku i jego akceptacji, można zacząć spłacać należności w spokoju.

Czy Urząd Skarbowy może umorzyć dług?

Umorzenie zobowiązań podatkowych wobec US jest możliwe, choć występuje wyjątkowo rzadko. Przykładowo można liczyć na umorzenie jeżeli udowodnimy, że urząd sam nie podjął żadnych działań. Oczywiście, lepiej nie zakładać, że akurat taki scenariusz będzie rozwiązaniem.  Zgodnie z prawem, aby nastąpiło przeterminowanie zobowiązania, musi upłynąć minimum 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym należało uregulować dług.

Jak sprawdzić zadłużenie w Urzędzie Skarbowym?

Proces weryfikacji wysokości zadłużenia w Urzędzie Skarbowym jest bardzo prosty. Po pierwsze należy złożyć wniosek z prośbą o informacje, jakie chcemy uzyskać. Powinniśmy też sprecyzować czy urzędnik ma w odpowiedzi określić wysokość zadłużenia, czy też wydać zaświadczenie o niezaleganiu wobec Urzędu Skarbowego. Gdy wnioskujemy jedynie o zaświadczenie, jednocześnie mając zadłużenie, wskazany przez nas dokument nie zostanie wydany.

Natomiast w przypadku, kiedy na wniosek składającego urząd stwierdzi zaległość, otrzymamy dokument, w którym znajdą się nie tylko informacje o wysokości całkowitego długu, ale również dane o zadłużeniu z poszczególnymi podatkami.

Kto i kiedy może sprawdzić zadłużenie w Urzędzie Skarbowym?

Zaświadczenie o wysokości zadłużenia w Urzędzie Skarbowym może przydać się w różnych sytuacjach. Przykładowo, potrzebujemy się upewnić o poprawności opłaconych składek lub gdy jest od nas wymagane zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami. Najczęściej przedsiębiorca, który chce uzyskać kredyt w banku, potrzebuje zaświadczenia o niezaleganiu, aby potwierdzić swoją aktualną sytuację finansową. Dodatkowo, w przypadku udziału w przetargach również wymagane jest poświadczenie o uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego.

Sprawdzenie zadłużenia w Urzędzie Skarbowym krok po kroku

Obecnie wysokość zadłużenia w Urzędzie Skarbowym można sprawdzić na dwa sposoby — tradycyjny (papierowy) oraz online. Oba sposoby są do siebie bardzo podobne. 

Pierwszym krokiem w celu uzyskania informacji o zadłużeniu jest złożenie wniosku. Dodatkowo należy również pamiętać o wniesieniu obowiązkowej opłaty skarbowej na rachunek urzędu miasta lub gminy oraz o dołączeniu potwierdzenia transakcji (np. w formie  skanu lub zdjęcia). Następnie oba dokumenty (wniosek i potwierdzenie) możemy złożyć osobiście w urzędzie, wysłać pocztą lub przez Internet. Warto wiedzieć, że na dostarczenie potwierdzenia wpłaty, przez ePUAP lub osobiście do urzędu mamy trzy dni.

Zdecydowanie o wiele łatwiejszym sposobem jest złożenie wniosku online, oszczędzając w ten sposób czas i unikając generowania kolejnych papierowych dokumentów.

Urząd Skarbowy powinien sporządzić zaświadczenie maksymalnie w ciągu 7 dni roboczych. Natomiast w przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku urząd wzywa do złożenia wyjaśnień oraz poprawienia dokumentu. Wydane zaświadczenie stanowi potwierdzenie naszej aktualnej sytuacji finansowej.

Jak spłacić Zadłużeniem w Urzędzie Skarbowym? 

Prowadzenie własnej firmy wymaga inwestycji, odwagi oraz konsekwencji w poszukiwaniu  nowych klientów. Niekiedy rozwijając własny biznes koniecznym jest  dodatkowy zastrzyk środków finansowych. Uzyskanie kredytu najczęściej wiąże się pozytywną historią kredytową oraz z okazaniem zaświadczenia o niezaleganiu. 

Każdy przedsiębiorca wie, jak kłopotliwe bywa dotrzymywanie wszystkich terminów płatności, zwłaszcza w tak dynamicznym otoczeniu gospodarczym. Co zrobić, by brak zaświadczenia o niezaleganiu nie pokrzyżował naszych planów biznesowych?

Z pomocą mogą przyjść opcje finansowania, takie jak pożyczka pomostowa lub pożyczka na spłatę ZUS i US. Takie wsparcie dla przedsiębiorców umożliwia szybkie uregulowanie zaległych zobowiązań, a dodatkowo ułatwia drogę do uzyskania kredytu. 

Zadłużenie w Urzędzie Skarbowym  – zyskaj pomoc!

W Simple Finance zawsze zaczynamy od rozmowy. Poznajemy problemy, z jakimi boryka się nasz klient. Po zapoznaniu się z sytuacją przedstawiamy plan działania. Wspólnie poszukujemy rozwiązań finansowych „szytych na miarę”. Razem kompletujemy dokumenty i monitorujemy sprawę do samego końca.

Zawsze staramy się uzyskać dogodne warunki finansowania dla naszych klientów, które pozwolą na odczuwalne obniżenie wydatków. Nasi doradcy kredytowi dla firm gwarantują pełen profesjonalizm, na każdym etapie współpracy. W celu omówienia szczegółów zapraszamy do wypełnienia formularza.

Dlaczego formalności mają Cię przerażać?

Skontaktuj się z nami – Pomożemy!

Podobne artykuły

Skontaktuj się z nami

Umów rozmowę z ekspertem

Preferowany termin rozmowy
Współadministratorami Państwa danych osobowych w związku z prowadzoną korespondencją są Simple Finance Sp. z o. o. oraz Wealthon S.A. Wszelkie informacje dotyczące przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne są w zakładce RODO

Szybki kontakt

Zadzwoń do eksperta

517 889 699(Pn - Pt 9:00 - 18:00)

lub napisz email

[email protected]