Jak pobrać raport BIK?
Sprawdzenie raportu BIK to jeden z najczęstszych etapów oceny zdolności kredytowej w instytucjach finansowych. Weryfikacja następuje zarówno w przypadku kredytu inwestycyjnego lub obrotowego, jak również mniejszych zobowiązań, czyli kredytu gotówkowego. Przeczytaj, jak pobrać raport BIK i jakie informacje w nim znajdziesz.
Jak pobrać raport BIK? – rola instytucji
Skrót BIK oznacza Biuro Informacji Kredytowej. W rzeczywistości jest to przedsiębiorstwo, które zostało założone w 1997 roku przez Związek Banków Polskich i prywatne banki. Jego główne zadanie to gromadzenie danych dotyczących historii kredytowej.
Informacje zawarte w bazach Biura Informacji Kredytowej udostępnione są instytucją finansowym, które na ich podstawie weryfikują stopień ryzyka udzielenia finansowania danej osobie lub danemu podmiotowi gospodarczemu.
Raport BIK – kiedy może się przydać?
Raport BIK okażę się pomocny nie tylko dla banków lub firm pożyczkowych. Pełni również ważną funkcję z perspektywy każdej osoby poszukującej finansowania. Podsumowanie historii kredytowej to ważna informacja, która okaże się kluczowa między innymi w następujących przypadkach:
- Przed zaciągnięciem nowego kredytu
- Po uzyskaniu negatywnej decyzji ze strony instytucji finansowej
- Śledzenia spłaty kredytu
- Sprawdzeniu prawidłowości danych po spłacie kredytu.
Jak pobrać raport BIK pierwszy raz przez Internet?
Krok 1. Wejdź na stronę internetową BIK-u
Przejdź pod adres www.bik.pl
Krok 2. Kliknij przycisk Załóż konto
Nie ma możliwości przejścia do formularza rejestracji bezpośrednio ze strony głównej. Należy przycisnąć przycisk „Zaloguj się” znajdujący się w jej prawym górnym rogu. Następnie wybranie w sekcji „Chcę się sprawdzić” przycisku „Rejestracja i zakup Raportu BIK”.
Krok 3. Przejdź do formularza rejestracyjnego
Wybierz w sekcji „Chcę się sprawdzić” przycisk „Rejestracja i zakup Raportu BIK”.
Krok 4. Wypełnij sekcję Twoje dane
Wpisz w sekcji Twoje dane swoje imię, drugie imię oraz nazwisko. Jeśli Twoje nazwisko jest dwuczłonowe, należy podać je w całości (na przykład Nowak-Kowalski).
Wpisz w formularzu tylko aktualne dane kontaktowe, do których masz dostęp, czyli numer telefonu i adres e- mail. W dalszych krokach konieczne będzie odebranie wiadomości SMS, a także wejście w link przesłany e- mailem, tak więc nie może to być na przykład adres e-mail, do którego nie pamiętasz hasła.
Krok 5. Wypełnij sekcję Dokument tożsamości
W tym etapie niezbędne będzie uzupełnienie Twojego numeru PESEL. Prawidłowo wpisany numer powinien składać się z 11 cyfr. Do rejestracji możesz posłużyć się dowodem osobistym, paszportem lub kartą pobytu. W każdym przypadku konieczne będzie wypełnienie pola serii i numeru dokumentu tożsamości, a także daty jego wydania i daty ważności.
Krok 6. Wypełnij sekcję Adres zamieszkania
Wymaga on podania Twoich danych adresowych, takich jak kod pocztowy, miejscowość, ulica i numer domu/lokalu. Adres korespondencyjny i adres zamieszkania mogą być takie same lub różne, ale adres zamieszkania musi zawsze pokrywać się z tym, który powiązany jest z kontem bankowym.
Krok 7. Udziel niezbędnej zgody i przejdź dalej
Założenie konta wymaga akceptacji Regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Portalu BIK i Polityki Ochrony Prywatności Portalu BIK. W tym celu należy kliknąć pusty kwadrat obok takiej informacji. Dodatkowo, możesz, ale nie musisz również wyrazić zgodę na przesyłanie informacji handlowych czy przetwarzanie danych w celach marketingowych.
Krok 8. Wykonaj przelew weryfikacyjny
Potwierdź swoją tożsamość za pomocą przelewu weryfikacyjnego na kwotę 1 złotego. Dane wpisane w formularzu rejestracyjnym muszą być zgodne z tymi przypisanymi do rachunku bankowego, z którego wykonamy przelew. Wybierz z listy swój bank, a następnie przejdź dalej. Przeniesiesz się na stronę banku, która pozwoli Ci dokonać przelewu. Nie jest to przelew tradycyjny, a szybki przelew internetowy, co oznacza, że złotówka powinna trafić do BIK-u w przeciągu co najwyżej kilku minut.
Krok 9. Aktywuj konto i ustal hasło
Jeśli przelew został wykonany prawidłowo, BIK wyśle na podany w formularzu adres e-mail link aktywacyjny.
Kliknij w niego, aby przenieść się na stronę, która umożliwi ustalenie hasła do konta. Najpierw należy jednak wpisać kod, który zostanie przysłany w wiadomości SMS na podany wcześniej numer telefonu.
W wybranym haśle powinna znajdować się co najmniej jedna duża litera, cyfra i znak specjalny.
Krok 10. Zaloguj się na swoje konto
Tak, jak na samym początku, wejdź na stronę www.bik.pl, a następnie naciśnij przycisk „Zaloguj się” w prawym górnym rogu.
Wpisz w odpowiednie pola użyty do rejestracji adres e-mail oraz ustalone wcześniej hasło. Uzupełnij kilka wskazanych cyfr z Twojego numeru PESEL i naciśnij przycisk Zaloguj.
Krok 11. Wybierz profil
Po zalogowaniu kliknij przycisk „Wybierz” pod napisem „Twój profil główny”.
Krok 12. Uzyskaj raport BIK
Po pomyślnym zalogowaniu znajdziesz się na stronie głównej. Na jej dole, w sekcji „Oferta dla Ciebie”, wybierz Raport BIK lub Pakiet BIK. Do przeprowadzenia przez nas analizy Twojej sytuacji wystarczający jest pojedynczy raport w cenie 39 złotych.
Krok 13. Zapłać za Raport i przejdź do niego
Po naciśnięciu przycisku „Wybierz” pojawi się możliwość wybrania banku, a następnie dokonania szybkiego przelewu internetowego, tak jak przy przelewie weryfikacyjnym na kwotę 1 złotego.
Po wykonaniu płatności kliknij przycisk „Przejdź do Raportu”.
Krok 14. Wybierz opcję „Pobierz PDF”
Pobierz Raport w formacie PDF, aby móc przekazać nam go do analizy. Naciśnij w tym celu przycisk „Pobierz PDF”, który spowoduje pobranie dokumentu na Twój komputer.